
Aktualna sytuacja dot. Covid-19 w Chinach – pytania i odpowiedzi
Jakie nowe obostrzenia mogą wprowadzać lokalne władze z powodu wzrostu zagrożenia epidemicznego?
W związku z trwającą największą falą zachorowań na COVID-19 od początku pandemii w 2020 r., władze lokalne w wielu miastach i regionach Chin bez uprzedzenia wprowadzają dodatkowe środki ochronne i ograniczenia, w tym m.in.:
- obowiązek posiadania negatywnego wyniku testu PCR w kierunku COVID-19 z rezultatem nie starszym, niż 24-48 godzin (w zależności od lokalnych wytycznych), jeśli chcesz wejść do budynków użyteczności publicznej lub sklepów,
- obowiązek używania lokalnych aplikacji zdrowotnych z QR codem,
- zamykanie osiedli mieszkaniowych lub całych dzielnic bez prawa ich opuszczania na okres od doby do kilku lub nawet kilkunastu dni,
- zamknięcie ośrodków sportowo-rekreacyjnych, restauracji, barów i miejsc rozrywki, a także sklepów sprzedających towary inne, niż pierwszej potrzeby;
- wprowadzenie zdalnego trybu nauczania w placówkach oświaty,
- ograniczenie działalności placówek kultury,
- rekomendacje lub wymuszanie pracy zdalnej,
- utrudnienia w wyjeździe oraz powrocie do miejsca zamieszkania.
Należy mieć na uwadze, że decyzje o obostrzeniach są wprowadzane na poziomie lokalnym (prowincji, miasta, dzielnicy, osiedla), dlatego postępowanie władz w identycznych sytuacjach może się różnić w zależności od regionu Chin, a nawet w zależności od dzielnicy tego samego miasta. Decyzje wprowadzane są zazwyczaj bez uprzedzenia i rzadko podawane do publicznej wiadomości.
Co mogę zrobić, by jak najlepiej przygotować się na nowe obostrzenia, wprowadzane przez miejscowe władze z powodu zagrożenia koronawirusem, a zwłaszcza na lockdown, czyli całkowite zamknięcie mojego osiedla?
Zgromadź w mieszkaniu i na bieżąco uzupełniaj zapasy żywności o długim terminie przydatności do spożycia, wody i artykułów codziennego użytku na co najmniej 2 tygodnie.
Przykładowa lista produktów, które warto posiadać:
- środki higieny osobistej (np. płyn do mycia rąk i dezynfekcji, pasta do zębów, kosmetyki),
- środki czyszczące (np. płyn do mycia naczyń),
- chusteczki, papier toaletowy, ręczniki papierowe, worki na śmieci,
- niezbędne lekarstwa,
- artykuły spożywcze:
- woda (np. 4-5 pojemników o zawartości 20 litrów),
- kawa i herbata,
- cukier,
- mąka, ryż, jajka,
- olej,
- mleko (najlepiej UHT, które ma dłuższy termin przydatności),
- mrożone mięso i wędliny lub zapakowane w sposób zdatny do długiego przechowywania,
- konserwy (np. tuńczyk, szynka) i puszki (np. pomidory, warzywa, soczewica, ciecierzyca, itp.),
- przyprawy i zioła, czosnek, imbir,
- chleb (możesz go zamrozić dla dłuższej przydatności),
- owoce mrożone lub świeże przydatne do mrożenia- w ten sposób wydłużysz ich przydatność,
- warzywa przydatne do mrożenia – np. bakłażan, marchewka, ziemniaki
- sałaty i warzywa liściaste – po skrojeniu i zblanszowaniu można je zamrozić.
Śledź medialne doniesienia o wprowadzanych obostrzeniach: grupy dla mieszkańców Twojego osiedla w komunikatorze Wechat, grupy dyskusyjne dla obcokrajowców, główne portale internetowe informujące o sytuacji epidemicznej.
Cennym źródłem informacji o nowych ogniskach zakażeń są też interaktywne mapki pokazujące, gdzie w danym mieście utworzono strefy średniego i wysokiego ryzyka epidemicznego.
Stosuj się do zaleceń formułowanych przez lokalne władze epidemiczne, na przykład dotyczące unikania zgromadzeń i bezpośrednich kontaktów z ludźmi, które nie są niezbędne. Zaopatrz się w podręczny zestaw: maseczki, płyn do dezynfekcji, rękawiczki.
Zastanów się dobrze, jakie przedmioty mogą być Ci potrzebne i z wyprzedzeniem przygotuj je sobie na wypadek nagłego oczekiwania udania się do miejsca scentralizowanej kwarantanny poza Twoim domem.
Z kim kontaktować się w kwestii testów i izolacji w moim miejscu zamieszkania?
Podmiotem zwykle bezpośrednio zarządzającym praktycznymi działaniami w tym względzie są lokalne komitety osiedlowe (chn. shequ 社区), czyli przedstawiciele administracji najniższego poziomu z osiedla lub domostwa. To przedstawiciele komitetów stanowią dla obywateli Chin oraz przebywających w Chinach obcokrajowców pierwszy i główny punkt kontaktowy w sprawach takich, jak:
- informacja, jakimi obostrzeniami epidemicznymi zostało objęte lub zostanie objęte dane osiedle,
- gdzie, kiedy i na jakich warunkach istnieje możliwość wykonania testu na COVID,
- wpisywanie wyników testów organizowanych przez komitet do lokalnej aplikacji zdrowotnej (Health Kit) oraz usuwanie ewentualnych niezgodności danych w tej aplikacji,
- dostawy żywności do mieszkańców zamkniętych osiedli.
Rekomendujemy zatem kontakt w pierwszej kolejności z odpowiednim komitetem osiedlowym w celu uzyskania pomocy w wymienionych sprawach. Jeśli działania w kontakcie z tą instancją nie odniosą skutku, prosimy o kontakt z właściwym polskim konsulatem.
Mój wynik testu na koronawirusa okazał się pozytywny. Co się ze mną stanie?
Zostaniesz prawdopodobnie skierowany/a do wyznaczonego szpitala lub na miejsce scentralizowanej izolacji. Od czego to zależy? Głównie od sposobu postępowania przyjętego w Twoim miejscu zamieszkania oraz od tego, czy masz objawy zachorowania na COVID-19, czy też Twój przypadek został zakwalifikowany jako asymptomatyczny. Co do zasady nie jest możliwe odbywanie izolacji w domu przez osoby, których choć jeden test dał wynik pozytywny.
Warunkiem zakończenia izolacji, w przypadku osób, u których stwierdzono COVID-19, jest uzyskanie co najmniej kilku negatywnych wyników testów PCR oraz IgM (a niekiedy także w postaci wymazów z odbytu) wykonanych w odstępach kilkudniowych, a także negatywne wyniki wymazów środowiskowych na obecność koronawirusa. Miej na uwadze, że łączny czas izolacji szpitalnej i kwarantanny może wynosić nawet 2-3 miesiące.
Pamiętaj, aby w miejscu zamieszkania mieć przygotowaną torbę z rzeczami pierwszej potrzeby na wypadek nagłej konieczności ewakuacji z mieszkania do miejsca odbywania kwarantanny. Miej także na uwadze, że służby sanitarne i porządkowe ChRL mogą uciec się do użycia siły w przypadku odmowy przeniesienia się do miejsca izolacji.
W przypadku sytuacji wymagającej interwencji konsula skontaktuj się z jednym z poniższych numerów alarmowych:
- Ambasada RP w Pekinie: +86 186 1208 3522 | [email protected]
- Konsulat Generalny RP w Chengdu: +86 156 8099 1730 | [email protected]
- Konsulat Generalny RP w Kantonie: +86 135 000 33 863 | [email protected]
- Konsulat Generalny RP w Szanghaju: +86 15 000 444 808 | [email protected]
- Konsulat Generalny RP w Hongkongu: +852 9366 3262 | [email protected]
Mój wynik testu jest negatywny, ale skierowano mnie na kwarantannę lub izolację domową. Dlaczego?
W praktyce obowiązek kwarantanny lub inne restrykcje mogą zostać nałożone m.in. jeśli:
- jesteś tzw. bliskim kontaktem osoby chorej,
- w Twoim budynku/osiedlu odnotowano przypadek zakażenia COVID-19,
- masz historię podróży do miejsc, w których odnotowano strefy wysokiego/średniego zagrożenia epidemicznego.
Nie istnieje zamknięty katalog przyczyn skierowania na kwarantannę i w praktyce kierowanie na kwarantannę odbywa się bez administracyjnego wskazania przyczyny.
Z powodu lockdownu na moim osiedlu nie są realizowane dostawy żywności. Co robić?
W przypadku, gdy Twoje osiedle jest zamknięte i nie masz wystarczających zapasów, w pierwszej kolejności skontaktuj się z lokalnym komitetem osiedlowym. Cenne może być także znalezienie możliwości dołączenia do grup mieszkańców osiedla w komunikatorze WeChat. Dotychczasowe doświadczenia lockdownów w dużych chińskich miastach pokazują, że w warunkach blokady miasta możliwość zamawiania żywności z dostawą bezpośrednio na zamknięte osiedla mają najczęściej większe grupy mieszkańców, składające wspólne zamówienie.
Jeśli kontakt z komitetem osiedlowym i innymi mieszkańcami nie przynosi rezultatów, prosimy o kontakt z odpowiednią polską placówką konsularną, odpowiedzialną za prowincję, w której przebywasz. Konsulaty służą możliwością udzielenia oficjalnego wsparcia w bezpośrednim kontakcie z komitetem osiedlowym i innymi lokalnymi władzami.
W przypadku sytuacji wymagającej interwencji konsula skontaktuj się z jednym z poniższych numerów alarmowych:
- Ambasada RP w Pekinie: +86 186 1208 3522 | [email protected]
- Konsulat Generalny RP w Chengdu: +86 156 8099 1730 | [email protected]
- Konsulat Generalny RP w Kantonie: +86 135 000 33 863 | [email protected]
- Konsulat Generalny RP w Szanghaju: +86 15 000 444 808 | [email protected]
- Konsulat Generalny RP w Hongkongu: +852 9366 3262 | [email protected]
Chcę wylecieć z Chin, ale lokalny komitet nie pozwala mi opuścić osiedla w celu udania się na lotnisko. Co robić?
W indywidualnych przypadkach konsulaty udzielały opuszczającym Chiny obywatelom skutecznej pomocy w opuszczeniu osiedla w celu podróży na lotnisko. Ważne w tego rodzaju sprawach jest podjęcie odpowiednich ustaleń z wyprzedzeniem. Dlatego prosimy o kontakt z właściwym konsulatem, jeśli zamierzasz wylecieć z Chin, a Twoje miejsce zamieszkania zostało objęte restrykcjami utrudniającymi wyjazd na lotnisko.
W przypadku sytuacji wymagającej interwencji konsula, skontaktuj się z jednym z poniższych numerów alarmowych:
- Ambasada RP w Pekinie: +86 186 1208 3522 | [email protected]
- Konsulat Generalny RP w Chengdu: +86 156 8099 1730 | [email protected]
- Konsulat Generalny RP w Kantonie: +86 135 000 33 863 | [email protected]
- Konsulat Generalny RP w Szanghaju: +86 15 000 444 808 | [email protected]
- Konsulat Generalny RP w Hongkongu: +852 9366 3262 | [email protected]
Co może zrobić dla mnie konsul, a jakiej pomocy nie jest w stanie udzielić?
Miej na uwadze, że nasze możliwości wsparcia obywateli polskich objętych restrykcjami są ograniczone ze względu na bardzo restrykcyjne podejście chińskich władz lokalnych do kwestii zwalczania COVID-19. Mamy jednak pewne możliwości podejmowania oficjalnych interwencji w sprawach obywateli polskich, którzy zwrócą się do nas z prośbą o taką pomoc. Każda sprawa jest oceniana indywidualnie, a konsulowie zawsze koncentrują się na znalezieniu najlepszego rozwiązania dla danego obywatela, w zależności od danej sytuacji.
Placówki dyplomatyczne i konsularne (niezależnie od tego, które państwo reprezentują) mają ograniczone możliwości działania w przypadku decyzji władz sanitarno-epidemicznych o nałożeniu izolacji lub kwarantanny. Nie należy także wykluczyć, że w niektórych miastach wprowadzane obostrzenia mogą całkowicie uniemożliwić konsulom wykonywanie ich funkcji.
Jestem objęty kwarantanną i potrzebuję pomocy medycznej.
W sytuacji, gdy potrzebujesz opieki medycznej i znajdujesz się na kwarantannie, w pierwszej kolejności zgłoś problem komitetowi osiedlowemu. Jeśli problem nie zostanie rozwiązany, skontaktuj się z najbliższą placówką konsularną:
- Ambasada RP w Pekinie: +86 186 1208 3522 | [email protected]
- Konsulat Generalny RP w Chengdu: +86 156 8099 1730 | [email protected]
- Konsulat Generalny RP w Kantonie: +86 135 000 33 863 | [email protected]
- Konsulat Generalny RP w Szanghaju: +86 15 000 444 808 | [email protected]
- Konsulat Generalny RP w Hongkongu: +852 9366 3262 | [email protected]
Jak mogę się skontaktować z konsulatem, gdy widzę taką potrzebę?
Uprzejmie przypominamy, że w sytuacjach nagłych, wymagających pilnej i bezpośredniej interwencji konsula możliwy jest kontakt z nami na telefony dyżurne, czynne w trybie 24/7. W przypadku braku możliwości kontaktu telefonicznego, zalecamy kontakt mailowy.
- Ambasada RP w Pekinie: +86 186 1208 3522 | [email protected]
- Konsulat Generalny RP w Chengdu: +86 156 8099 1730 | [email protected]
- Konsulat Generalny RP w Kantonie: +86 135 000 33 863 | [email protected]
- Konsulat Generalny RP w Szanghaju: +86 15 000 444 808 | [email protected]
- Konsulat Generalny RP w Hongkongu: +852 9366 3262 | [email protected]
W sprawach z zakresu pomocy konsularnej co do zasady obowiązuje podział na okręgi konsularne opisany na tej stronie. W świetle ograniczeń w podróżowaniu do niektórych miast przypominamy jednak, że część spraw (na przykład: sprawy paszportowe) realizują dla Państwa wszystkie placówki konsularne, bez względu na właściwość okręgu konsularnego.
Jednocześnie polecamy Państwa uwadze na bieżąco aktualizowane przez nas informacje na temat podróżowania do Chin oraz po Chinach na portalu MSZ.
Zachęcamy również do dopisywania się do list mailingowych prowadzonych przez polskie placówki konsularne na terenie Chin oraz do rejestracji pobytu za granicą w stworzonym przez Ministerstwo Spraw Zagranicznych RP systemie Odyseusz, który służy do ułatwienia nam kontaktu z Państwem w sytuacjach kryzysowych.
Przydatne linki
- Narodowa Komisja Zdrowia ChRL – codzienne komunikaty o przypadkach zachorowań (jęz. angielski),
- Lista stref zagrożenia epidemicznego Narodowej Komisji Zdrowia (jęz. chiński),
- Chinese Center for Disease Control and Prevention – chiński urząd ds. zwalczania epidemii (jęz. chiński),
- Wskazówki Narodowej Komisji Zdrowia ChRL (jęz. angielski),
- Lifeline China – organizacja non-profit oferująca wsparcie psychologiczne (jęz. angielski),
- Raffles Medical China – sieć szpitali międzynarodowych oferująca m.in. telekonsultacje medyczne w jęz. angielskim,
- United Family China – sieć szpitali międzynarodowych oferująca m.in. pomoc medyczną w jęz. angielskim.
- Wykaz szpitali z obsługą w jęz. angielskim na terenie ChRL (http://www.china.org.cn/english/health/185370.htm)