Szanowni Państwo,
Uprzejmie informujemy, że w związku z wejściem w życie w dniu 27 marca 2022 r. nowej ustawy o dokumentach paszportowych, której wynikiem jest zmiana oraz wdrożenie we wszystkich organach paszportowych w kraju i za granicą (ambasady, konsulaty) nowego systemu informatycznego obsługującego te sprawy, w okresie przygotowawczym w dniach 22-27 marca 2022 r., nie będzie możliwości składania wniosków o paszporty biometryczne (5-cio i 10-cio letnie). W tym okresie nie będzie także możliwy odbiór paszportów biometrycznych.
Jednocześnie informujemy, że w wyjątkowych sytuacjach pozostanie możliwość uzyskania paszportu tymczasowego (np. w przypadku kradzieży/zagubienia dokumentów i konieczności powrotu do kraju stałego zamieszkania).
Bardzo Państwa prosimy o wyrozumiałość i uwzględnienie powyższej informacji przy planowaniu złożenia wniosku o nowy paszport oraz odbioru gotowego paszportu.
Jednocześnie uprzejmie informujemy, że wraz z wdrożeniem nowego systemu obywatele będą korzystać z uproszczonej procedury wnioskowania o paszport:
- nie będzie już konieczności wypełniania papierowych wniosków przez obywatela - wniosek będzie generowany w systemie przez urzędnika, a następnie podpisywany przez wnioskodawcę na urządzeniu służącym do pobierania podpisu;
- nastąpi uruchomienie dodatkowych usług dla obywatela, tj. weryfikacja ważności paszportu, sprawdzenie, jakie dane są przetwarzane w rejestrze. Obywatel ponadto będzie miał możliwość otrzymywania powiadomienia, np. o zbliżającym się terminie utraty ważności paszportu;
- będzie istniało więcej dostępnych form, w jakich będzie możliwe zgłoszenie utraty paszportu – oprócz formy osobistej, utratę paszportu będzie można zgłosić samodzielnie, tj. przez e-puap lub e-usługę (dzięki której zgłoszenie będzie automatycznie generowało unieważnienie utraconego paszportu zapobiegając tym samym nieuprawnionemu użyciu).