Rządy mają też do czynienia z wyzwaniami strukturalnymi, takimi jak starzenie się społeczeństw czy zarządzanie dwoma równoległymi procesami: transformacją ekologiczną i cyfrową, które będą wymagać głębokich zmian strukturalnych w gospodarkach i społeczeństwach.
Podczas gdy wiele rządów korzysta z możliwości oferowanych w szczególności przez cyfryzację, borykają się one również z szeregiem niepokojących tendencji, m. in wzrost polaryzacji politycznej, rosnące rozpowszechnienie fałszywych informacji i wzrost rozczarowania tradycyjnymi procesami demokratycznymi. To prowadzi rządy do konieczności coraz większej koncentracji na wzmocnieniu odporności demokratycznej i wzmocnieniu zaufania do instytucji publicznych.
W tym krytycznym momencie kraje członkowskie OECD i kraje przystępujące do Organizacji spotkały się w listopadzie 2022 r na spotkaniu Komitetu Zarządzania Publicznego OECD na szczeblu ministerialnym (temat przewodni to „Budowanie zaufania i wzmocnienie demokracji”) i ogłosiły inicjatywę na rzecz wzmocnienia demokracji OECD (RDI).
Poprzez RDI, kraje zobowiązały się do szerokiego zestawu działań w odpowiedzi na niektóre kluczowe wyzwania dla demokracji i zaufania publicznego, w tym zwalczanie nieprawdziwych informacji; wzmacnianie reprezentacji , uczestnictwo i otwartość w życiu publicznym; przygotowanie do działań w zakresie klimatu; przekształcenie zarządzania publicznego na rzecz demokracji cyfrowej i budowanie odporności na obce wpływy.
Obecna edycja raportu „Government at a Glance” zawiera międzynarodowe dane porównawcze w zakresie zarządzania publicznego, narzędzi i praktyk, które pomogą zidentyfikować zarówno mocne, jak i słabe strony rządów demokratycznych.
Rządy muszą przyjąć bardziej zaawansowane praktyki, aby budować zaufanie i wzmacniać odporność demokratyczną, aby lepiej radzić sobie z wyzwaniami, przed którymi stoją. Działania te powinny odnosić się do następujących kwestii:
i) Opieranie się na mocnych stronach demokracji, takich jak udział i reprezentacja obywateli i zainteresowanych stron, włączenie i innowacyjność;
ii) wzmocnienie kluczowych kompetencji w zakresie zarządzania, aby wspierać realizację zadań w kontekście wielu kryzysów; oraz
iii) Ochrona przed aktywnymi zagrożeniami dla zaufania publicznego wynikającymi z uchybień w uczciwości publicznej oraz dezinformacji lub dezinformacji.
Wiecej informacji: https://www.oecd-ilibrary.org/governance/government-at-a-glance-2023_b5a797bd-en
OECD (2023), "Executive Summary: Key facts and data", in Government at a Glance 2023, OECD Publishing, Paris, https://doi.org/10.1787/b5a797bd-en
Photo:©OECD 2023;Cover©Babaroga/Shutterstock.com