Replika przedwojennego polskiego samolotu RWD-8 powstaje w Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie. Jak zapowiadają przedstawiciele placówki, eksponat znajdzie się na nowej wystawie stałej „Z wiatrem i pod wiatr. Lotnictwo cywilne”, której otwarcie jest planowane na jesień przyszłego roku.
Dyrektor Muzeum Lotnictwa Polskiego Tomasz Kosecki poinformował we wtorek, że replika legendarnego polskiego górnopłata powstaje od podstaw w warsztacie konserwatorskim krakowskiej placówki. Samolot posiada oryginalny silnik PZInż. Junior 5800cc: 4-cylindrowy w układzie odwróconym, chłodzony powietrzem.
„Choć do czasów obecnych nie zachowała się kompletna dokumentacja konstrukcyjna tego samolotu, dzięki m.in. historycznym zdjęciom, opisom i unikatowym zdolnościom muzealnych konserwatorów, jego wygląd będzie jak najbardziej zbliżony do autentyku” - zapowiedział szef muzeum.
Powstająca replika obecnie ma historyczną osłonę silnika, wypożyczoną z Muzeum Polskiej Techniki Wojskowej – Oddział Terenowy Muzeum Wojska Polskiego. Stanowi ona wzór do odtworzenia nowego okapotowania. Według rekonstruktorów w pełni opłótnione zostały już stateczniki, a na swoją kolej czeka konstrukcja płatów.
Zgodnie z zapowiedziami samolot będzie prezentowany na nowej wystawie stałej „Z wiatrem i pod wiatr. Lotnictwo cywilne”, której otwarcie planowane jest na jesień przyszłego roku w nowo wybudowanym hangarze nr 5.
RWD-8 powstał w latach 30. XX wieku w zakładach na Okęciu. Jego konstruktorami byli: Stanisław Rogalski, Jerzy Drzewiecki i Leszek Dulęba. Oblatany na początku 1933 r. wygrał konkurs na samolot szkoleniowy dla Wojska Polskiego.
Zdaniem specjalistów ten typ samolotu miał doskonałe właściwości aerodynamiczne – dowiódł ich szybownik Szczepan Grzeszczyk na specjalnym pokazie: siedząc za sterami RWD-8 ze zdemontowanym śmigłem, został wyholowany na wysokość 600 m, po czym wylądował maszyną niczym szybowcem.
Powstałe w 1963 roku Muzeum Lotnictwa Polskiego chroni i prezentuje polskie oraz światowe dziedzictwo lotnicze. Jest jednym z największych europejskich muzeów tego rodzaju. Zbiory liczą ponad 200 samolotów, szybowców, śmigłowców, ponad 140 silników lotniczych i zestawy rakietowe. W muzeum jest też zbiór książek o lotnictwie, ponad 20 tys. zdjęć oraz kolekcja orderów i odznaczeń licząca ponad 2 tys. eksponatów.
Krakowskie muzeum mieści się w wyjątkowym historycznie miejscu: zajmuje fragmenty dawnego lotniska wojskowego Rakowice-Czyżyny, jednego z najstarszych lotnisk w Europie. Już w 1892 r. na tym terenie stacjonowały balony obserwacyjne armii austro-węgierskiej, a po przejęciu go od zaborców w 1918 r. lotnisko stało się pierwszą bazą lotniczą niepodległej Polski. Odbudowane po II wojnie światowej funkcjonowało do 1963 roku. (PAP)
rgr/ miś/