Wybierz kontynent

Kraków: replika samolotu RWD-8 powstaje w Muzeum Lotnictwa Polskiego

Replika przedwojennego polskiego samolotu RWD-8 powstaje w Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie. Jak zapowiadają przedstawiciele placówki, eksponat znajdzie się na nowej wystawie stałej „Z wiatrem i pod wiatr. Lotnictwo cywilne”, której otwarcie jest planowane na jesień przyszłego roku.

Fot. PAP

Dyrektor Muzeum Lotnictwa Polskiego Tomasz Kosecki poinformował we wtorek, że replika legendarnego polskiego górnopłata powstaje od podstaw w warsztacie konserwatorskim krakowskiej placówki. Samolot posiada oryginalny silnik PZInż. Junior 5800cc: 4-cylindrowy w układzie odwróconym, chłodzony powietrzem.

„Choć do czasów obecnych nie zachowała się kompletna dokumentacja konstrukcyjna tego samolotu, dzięki m.in. historycznym zdjęciom, opisom i unikatowym zdolnościom muzealnych konserwatorów, jego wygląd będzie jak najbardziej zbliżony do autentyku” - zapowiedział szef muzeum.

Powstająca replika obecnie ma historyczną osłonę silnika, wypożyczoną z Muzeum Polskiej Techniki Wojskowej – Oddział Terenowy Muzeum Wojska Polskiego. Stanowi ona wzór do odtworzenia nowego okapotowania. Według rekonstruktorów w pełni opłótnione zostały już stateczniki, a na swoją kolej czeka konstrukcja płatów.

Zgodnie z zapowiedziami samolot będzie prezentowany na nowej wystawie stałej „Z wiatrem i pod wiatr. Lotnictwo cywilne”, której otwarcie planowane jest na jesień przyszłego roku w nowo wybudowanym hangarze nr 5.

RWD-8 powstał w latach 30. XX wieku w zakładach na Okęciu. Jego konstruktorami byli: Stanisław Rogalski, Jerzy Drzewiecki i Leszek Dulęba. Oblatany na początku 1933 r. wygrał konkurs na samolot szkoleniowy dla Wojska Polskiego.

Zdaniem specjalistów ten typ samolotu miał doskonałe właściwości aerodynamiczne – dowiódł ich szybownik Szczepan Grzeszczyk na specjalnym pokazie: siedząc za sterami RWD-8 ze zdemontowanym śmigłem, został wyholowany na wysokość 600 m, po czym wylądował maszyną niczym szybowcem.

Powstałe w 1963 roku Muzeum Lotnictwa Polskiego chroni i prezentuje polskie oraz światowe dziedzictwo lotnicze. Jest jednym z największych europejskich muzeów tego rodzaju. Zbiory liczą ponad 200 samolotów, szybowców, śmigłowców, ponad 140 silników lotniczych i zestawy rakietowe. W muzeum jest też zbiór książek o lotnictwie, ponad 20 tys. zdjęć oraz kolekcja orderów i odznaczeń licząca ponad 2 tys. eksponatów.

Krakowskie muzeum mieści się w wyjątkowym historycznie miejscu: zajmuje fragmenty dawnego lotniska wojskowego Rakowice-Czyżyny, jednego z najstarszych lotnisk w Europie. Już w 1892 r. na tym terenie stacjonowały balony obserwacyjne armii austro-węgierskiej, a po przejęciu go od zaborców w 1918 r. lotnisko stało się pierwszą bazą lotniczą niepodległej Polski. Odbudowane po II wojnie światowej funkcjonowało do 1963 roku. (PAP)

rgr/ miś/

O Autorze

PAP Redaktor

© PowiemPolsce.pl

Miejsca Polaków na świecie

Miejsca Polaków na świecie

Zapisz się do newslettera

Jesteś tutaj