Trwają ferie zimowe - od 3. do 16 lutego wypoczywać będą dzieci i młodzież z kolejnych województw: dolnośląskiego, mazowieckiego, opolskiego i zachodniopomorskiego. Inspekcja Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych (IJHARS) podpowiada, co robić, aby nie kupować produktów złej jakości.
IJHARS przypomina o tym, że sprzedawca i właściciel lokalu gastronomicznego ma obowiązek udostępnić informacje na temat składu oferowanych produktów i potraw. Aby uniknąć potencjalnych kłopotów zdrowotnych i nie dać się oszukać, warto zwracać uwagę na informacje na etykietach, takie jak: nazwa, skład (w tym alergeny) i okres przydatności do spożycia (Uwaga! Określenia: „należy spożyć do” oraz „najlepiej spożyć przed” / „najlepiej spożyć przed końcem” nie oznaczają tego samego!).
Podczas spożywania posiłków w lokalach gastronomicznych nie należy sugerować się intrygującą nazwą dania, ale warto zwracać uwagę na skład potraw. Rzetelna informacja o składzie dania powinna być dostępna dla każdego klienta w menu, cenniku lub na ścianie lokalu, bez konieczności dopytywania obsługi. Dobrze zapoznać się z nią przed złożeniem zamówienia. Tak samo dostępna musi być informacja o cenie, wielkości porcji lub dania, które oferuje lokal.
Szczególną czujność konsumenci powinni zachować przy zamawianiu dań z serem, śmietaną itp., bowiem przetwory mleczne muszą być uzyskiwane wyłącznie z mleka. Dlatego też zwracajmy uwagę na to, że sosy śmietanowe muszą być przygotowane właśnie ze śmietany, a nie np. z proszku rozmieszanego z wodą. Produkty z opisem „z mleka owczego” lub „koziego” nie mogą zawierać mleka pochodzącego od innego gatunku zwierząt niż tego wskazanego w nazwie. Komunikaty typu „100 proc. mleka koziego” na takich produktach są błędne i nie powinny być stosowane.
Jeśli zamówiona zupa była zimna, ryba czy kotlet przypalone, a ziemniaki niedogotowane, to mamy prawo złożyć reklamację. Możemy poprosić o podgrzanie dania, jego wymianę lub zwrot pieniędzy. W ramach reklamacji można domagać się np. obniżenia ceny. Jest jednak jedno „ale” - nie można złożyć reklamacji na podstawie subiektywnych wrażeń, kiedy np. nie smakowało zamówione danie.
IJHARS przypomina, że w wypadku wątpliwości co do jakości lub braku satysfakcji z kupionego towaru, można to zgłosić do wojewódzkich inspektoratów jakości handlowej artykułów rolno-spożywczych. Kontakt poniżej:
https://www.gov.pl/web/ijhars/wijhars
Pełna informacja na temat dobrych zasad postępowania przy kupowaniu produktów spożywczych znajduje się na stronie IJHARS:
https://www.gov.pl/web/ijhars/ijharsnaferie-czyli-swiadomie-wybieram-jakosc2
Źródło informacji: PAP MediaRoom