
Spotkania w ramach projektu Women@DGAP odbywają się od lata 2022 r. i mają na celu stworzenie platformy dedykowanej kobietom w Niemieckiej Radzie Stosunków Zagranicznych. Członkinie grupy wymieniają się doświadczeniami w zarządzaniu organizacjami, aktywizacji politycznej i społecznej.
Spotkanie w ambasadzie poświęcone było aktywizacji politycznej kobiet oraz możliwościom wykorzystania narzędzi sztucznej inteligencji. Spotkanie zgromadziło ok. 100 kobiet zrzeszonych wokół DGAP - urzędniczek, członkiń partii politycznych, fundacji politycznych, dziennikarek, specjalistek zatrudnionych w biznesie, przedstawicielek korpusu dyplomatycznego.
Słowo powitalne (wideo) dla uczestniczek spotkania przesłała Podsekretarz Stanu w MSZ RP Anna Radwan-Röhrenschef, a gości w imieniu Ambasadora powitał Min. Paweł Gronow.
Prelegentkami w panelu moderowanym przez wiceprzewodniczącą DGAP Monikę Lüke były:
Dr Katja Muñoz, analityczka, Centrum Geopolityki, Geoekonomii i Technologii, DGAP
Isabelle Sonnenfeld, przedstawicielka sieci Frauen100, pasjonatka technologii z 12-letnim doświadczeniem w innowacjach w branży tech (Google i Twitter).
Dr Katja Muñoz opowiadała o narzędziach manipulacji informacją przy zastosowaniu sztucznej inteligencji. Skupiła się na generatywnej sztucznej inteligencji służącej do tworzenia tekstów obrazów, filmów i innych danych na podstawie podanych uprzednio wskazówek przez użytkownika. Rodzaje politycznych zastosowań AI to szerzenie propagandy i memów stworzonych przez AI (w tym deepfakes), branding w mediach społecznościowych, podprogowe promowanie treści politycznych, chatboty i tłumaczenie symultaniczne zachowujące gesty i mimikę twarzy, kampanie oparte na danych z hiper-personalizowaną komunikacją polityczną, awatary generowane przez AI na platformach komunikacyjnych.
Isabelle Sonnenfeld zachęcała do stałego edukowania się kobiet w wykorzystaniu narzędzi technologicznych. Polecała korzystanie z narzędzi AI i platform cyfrowych do tworzenia własnych treści politycznych, również w trakcie kampanii politycznych.
Program kulturalny spotkania zapewnił fotograf Maksymilian Ławrynowicz. Placówka eksponowała zestaw zdjęć polskich aktorek i strojów, obrazujących Muzy Hanzy: MUSES OF THE HANSA 2026 | PROJEKT KOBIETY. Motywem przewodnim były towary, którym handlowały miasta należące do dawnej Ligi Hanzeatyckiej. Fotograf, inspirując się starożytnością, wyłonił 14 muz-miast dawnej Hanzy i w formie kobiecych portretów przedstawił dobra, z których miasta słynęły.
Partnerem wydarzenia była marka makijażowa Pierre Rene, która przekazała gościom upominki.