Wybierz kontynent

Lato z borówkami - kolejny rekord konsumpcji

Kantar Polska odnotowuje historyczny rekord ilości konsumentów borówek. W sierpniu 2025 roku borówki jadło 2 na 3 Polaków, czyli 21,5 mln osób. To najwyższy wynik w historii realizowanego od 6 lat unikalnego monitoringu konsumpcji. O sukcesie borówki Klaudia Kącka-Janelt - plantatorka z Wielkopolski, i Marta Staszewska - szkółkarz, laureatka Grand Prix Branding Ovation, przeglądu najcieńszych projektów promujących gatunki jagodowe.

Fot. PAP

Konsumpcja borówki wysokiej w Polsce osiągnęła poziom 1,83 kg na osobę. To wynik wyższy niż w jej ojczyźnie - Stanach Zjednoczonych. Moda na sezonowość sprawia, że 11% Polaków zamierzało kupować ją w sezonie 2025 częściej. Jak się okazuje, chętnych na borówkę było znacznie więcej.

Borówek jemy więcej i więcej

W sierpniu borówki jadło już 66% dorosłych Polaków. Badania realizowane w sposób ciągły od 2020 roku dostarczają informacji na temat liczby konsumentów i częstotliwości konsumpcji wielu gatunków. Badania tego typu realizowane są wśród osób dorosłych, w wieku 15 lat i więcej. To istotne w przypadku owoców, które tak jak borówki, są lubiane przez dzieci.

Krajowy Związek Grup Producentów Owoców i Warzyw (2)

Analizując okres od sierpnia 2020 r. do sierpnia br. - cały monitorowany przez Kantar Polska - borówka zyskała blisko 7 mln nowych klientów. W sierpniu 2020 r. borówki jadło 14,6 mln osób. Dziś to aż o połowę więcej, dokładnie 21,5 mln konsumentów.

Borówka podbiła serca konsumentów w każdym wieku i rankingi najzdrowszych owoców na całym świecie. Krajowi producenci pokazują borówkę także jako owoc polski, zawsze świeży i wyjątkowo smaczny.

„Wyniki, jakie borówka osiągnęła w sierpniu 2025 roku, zupełnie nas nie dziwią. Na swojej plantacji również odnotowaliśmy w tym sezonie wzmożony ruch. Osoby, które już znają nasze owoce z poprzednich sezonów, kupiły ich w tym roku więcej, nie tylko do konsumpcji na świeżo, ale także na mrożenie, wypieki i dżemy. Pojawiło się też wielu nowych klientów - komentuje Marta Staszewska, Berry Lu.

Lato z borówkami

Sierpień to szczyt polskiego sezonu. Plantatorzy organizują wtedy popularne samozbiory. Większe zakupy borówek, z przeznaczeniem na mrożenie, też wielu konsumentom kojarzą się już z wakacjami i latem.

Krajowy Związek Grup Producentów Owoców i Warzyw (3)

Wynik 66% dał borówce tytuł najpopularniejszego owocu jagodowego sierpnia. Stało się tak, mimo że inne owoce jagodowe także zanotowały w sierpniu 2025 roku rekordowe wyniki.

Zarówno maliny, jak i truskawki, zanotowały w sierpniu historyczny rekord konsumpcji. Maliny jadło 58% badanych, czyli 18,7 mln osób. Truskawki jadł co trzeci dorosły Polak - 34%, czyli 11 mln konsumentów.

Więcej o innych gatunkach w materiale „Historyczne wzrosty konsumpcji owoców jagodowych”.

Czas na polskie superowoce

Polska ma wyjątkowo korzystne położenie do produkcji wysokiej jakości borówki.

Nasz klimat, określany jako umiarkowany przejściowy, łączy cechy klimatu morskiego i kontynentalnego. M.in. duże dobowe i duże roczne amplitudy temperatur. To dlatego nigdzie w Europie i nigdzie na świecie nie produkuje się tak wielu gatunków, w tak dużych ilościach i tej jakości konsumpcyjnej.

Owoce jagodowe są charakterystyczne dla Polski. Zdaniem wielu są za najsmaczniejsze w Europie.

Krajowy Związek Grup Producentów Owoców i Warzyw (4)

„Rosnąca wielkość sprzedaży jest powodem do satysfakcji. Jeszcze bardziej cieszy to, że konsumenci zauważają różnicę jakości - świeżości, smaku - między borówkami pochodzącymi prosto z polskiej plantacji, a owocami importowanymi. Nasze borówki stają się smakiem lata, na który warto czekać. To daje szansę na dalsze wzrosty konsumpcji w kolejnych latach” - dodaje Marta Staszewska, Berry Lu, zdobywczymi Grand Prix Branding Ovation 2024 w kategorii Dział Marketingu.

Z nadzieją należy patrzeć na rosnącą konsumpcję. Polscy plantatorzy, wiele lat temu, uznali budowę krajowego popytu za fundament rozwoju branży i eksportu. Dziś jako Polacy jesteśmy jednym z liderów konsumpcji borówek na świecie. Branża koncentruje się na doborze odmian i kreowaniu rynku, w tym mody na borówkowe samozbiory.

Najpopularniejszy superowoc świata

Stały wzrost ilości konsumentów borówki to także efekt rosnącej świadomości zdrowotnej oraz rekomendacji lekarzy i dietetyków. Borówka podbiła rankingi najzdrowszych owoców świata. To skarbnica antyoksydantów. Spożywanie filiżanki borówek codziennie wspiera odporność, serce, obniża także ryzyko zachorowania na nadciśnienie.

Krajowy Związek Grup Producentów Owoców i Warzyw (5)

Ciekawe jest to, że borówki jedli piloci w czasie bitwy o Anglię. Robili to w celu poprawy widzenia w nocy. Dowiedz się dlaczego borówki są dobre dla oczu i dlaczego warto je stawiać obok klawiatury. Odpowiedź w materiale „Borówka - superowoc, który przepisałby Ci okulista”.

Rosnąca popularność borówek w Polsce to efekt bezprecedensowej wspólnoty celów. Producenci od lat współpracują i promują całą grupę gatunków. Więcej o najpopularniejszych owocach jagodowych na stronie PolskieSuperowoce.pl.

Prezentowane badanie zrealizowano w dniach 8-13 sierpnia 2025 r., na reprezentatywnej próbie 1015 Polaków w wieku 15 lat i więcej. Wywiady bezpośrednie w domach respondentów (CAPI).

Stale aktualizowane wynik badań kilkudziesięciu gatunków dostępne są na stronie WczorajNaTalerzu.pl.

#Fundusze Promocji

Opracowanie w ramach realizacji przez Krajowy Związek Grup Producentów Owoców i Warzyw kampanii „Czas na polskie superowoce! Edycja VII”. Projekt realizowany jest pod honorowym patronatem Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi.

Źródło informacji: Krajowy Związek Grup Producentów Owoców i Warzyw

 

O Autorze

PAP Redaktor

© PowiemPolsce.pl

Miejsca Polaków na świecie

Miejsca Polaków na świecie

Zapisz się do newslettera

Jesteś tutaj