Tegoroczny festiwal, pod hasłem „Pełna Improwizacja” (Full Improvisation), poświęcony został improwizacji jako formie dialogu między różnymi kulturami i dziedzinami sztuki. Organizatorzy nawiązali w ten sposób do tradycji artystycznych lat 70. w Polsce – okresu intensywnego rozwoju jazzu, teatru eksperymentalnego i sztuk wizualnych, opartych na spontaniczności oraz współtworzeniu.
Pięćdziesiąt lat później, w zupełnie innym kontekście społecznym i technologicznym, idea improwizacji została odczytana na nowo – jako przeciwwaga dla świata zdominowanego przez cyfrowo kreowane tożsamości i algorytmiczną perfekcję.
Hasło „Pełna Improwizacja” stało się symbolem potrzeby powrotu do autentyczności, nieprzewidywalności i współdziałania. Improwizacja, rozumiana nie tylko jako technika artystyczna, lecz także jako sposób myślenia o relacjach międzyludzkich, pozwoliła uczestnikom doświadczać sztuki w sposób otwarty, wspólnotowy i pozbawiony uprzedzeń.
Festiwal rozpoczął się serią warsztatów artystycznych, w których wspólnie uczestniczyli zarówno mieszkańcy Hongkongu, jak i członkowie lokalnej Polonii.
Program obejmował trzy główne moduły tematyczne:
- SOUND – warsztaty muzycznej improwizacji prowadzone przez Mikołaja Poncyljusza, znanego polskiego gitarzystę jazzowego i kompozytora,
- SEWING – warsztaty improwizowanego szycia i tkaniny prowadzone przez Ericę Matsushitę, japońską choreografkę polskiego pochodzenia i projektantkę kostiumów,
- PAINTING – warsztaty malarskie prowadzone przez polskich artystów – grafika, dr Agnieszkę Mori oraz malarza, architekta i edukatora, dr Olgierda Nitkę (Aktin Dreiglo).
Podczas zajęć uczestnicy mogli eksperymentować z materiałami, rytmem, kolorem i ruchem, tworząc spontaniczne, współdzielone formy artystyczne.
W przerwie między warsztatami a koncertem odbył się happening, polegający na tworzeniu wspólnych opowieści, prowadzony przez jednego z uczestników festiwalu. Celem wydarzenia nie była techniczna perfekcja, lecz proces współtworzenia, słuchania siebie nawzajem i otwierania się na różnorodne formy ekspresji.
Po zakończeniu warsztatów odbyło się spotkanie z artystami i gośćmi festiwalu, połączone z poczęstunkiem obejmującym tradycyjne polskie przekąski i napoje.
Kulminacyjnym punktem festiwalu była wieczorna jam session, w której wspólnie wystąpili muzycy z Polski i Hongkongu. To pełne spontaniczności i emocji muzykowanie stało się symbolicznym przykładem artystycznego dialogu ponad granicami języka i kultury.
Na zakończenie festiwalu przed publicznością wystąpił Mikołaj Poncyljusz – uznany polski gitarzysta, kompozytor i producent muzyczny, lider warszawskiego zespołu HoTS. Jego solowy koncert łączył elementy jazzu, muzyki eksperymentalnej i swobodnej improwizacji, tworząc wyjątkową podróż dźwiękową, balansującą między emocją, ciszą i ekspresją. Artysta, który po raz pierwszy zaprezentował się hongkońskiej publiczności w czerwcu 2024 roku podczas festiwalu Make Music HK!, ponownie nawiązał wyjątkową więź z odbiorcami, prezentując program pełen energii i kreatywnego napięcia.
Jak podkreślali uczestnicy, festiwal był nie tylko spotkaniem z polską kulturą w jej nowoczesnym wymiarze, lecz także doświadczeniem twórczości przekraczającym granice, w której improwizacja stała się naturalnym językiem porozumienia i otwartości.


Ambasady GOV
07.11.2025 / 13:32