Projekt Planu Ogólnego Miasta Częstochowy jest obecnie na etapie uzgadniania przez określone ustawowo instytucje i organy. Przed etapem konsultacji społecznych miasto wyjaśnia nieścisłości pojawiające się w opiniach na temat planu.
Ze wstępnym projektem planu ogólnego można się już zapoznać w Biuletynie Informacji Publicznej Miasta Częstochowy, ale nie jest to jeszcze etap składania uwag ani uzyskiwania wyjaśnień dotyczących projektu planu.
Zgodnie z procedurą planistyczną określoną w ustawie o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym te uwagi zbierane będą dopiero podczas prowadzonych konsultacji społecznych. Informacje dotyczące sposobów, miejsc i terminów ich przeprowadzenia miasto przekaże w odrębnym komunikacie.
Ponieważ w publikacjach i opiniach dotyczących wstępnego projektu Planu Ogólnego pojawiają się pewne nieścisłości, w tym informacje niezgodne z obowiązującymi regulacjami ustawowymi, Miejska Pracownia Urbanistyczno-Planistyczna, postanowiła przekazać poniższe wyjaśnienia.
Warunki zabudowy po uchwaleniu planu ogólnego
Po uchwaleniu planu ogólnego w dalszym ciągu będą wydawane decyzje o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu (wzizt), jednakże będą miały one pięcioletni termin ważności oraz będą mogły zostać wydane tylko dla nieruchomości zlokalizowanych w granicy tzw. obszaru uzupełniania zabudowy (OUZ).
Obszar uzupełnienia zabudowy wyznacza się w oparciu o przepisy Rozporządzenia Ministra Rozwoju i Technologii z dnia 2 maja 2024 r. w sprawie sposobu wyznaczania obszaru uzupełnienia zabudowy w planie ogólnym gminy.
Decyzje o pozwoleniu na budowę wydawane będą w sposób analogiczny do dotychczasowego tj. po zbadaniu zgodności projektu zagospodarowania działki lub terenu oraz projektu architektoniczno-budowlanego z ustaleniami miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego albo decyzją o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu.
Tym samym w przepisach prawa nie przewidziano możliwości wydania decyzji o pozwoleniu na budowę bezpośrednio w oparciu o ustalenia planu ogólnego.
Strefa komunikacji
Rozporządzenie Ministra Rozwoju i Technologii z dnia 8 grudnia 2023 r. w sprawie projektu planu ogólnego gminy wymienia zamknięty katalog terenów, które w ramach podstawowego profilu funkcjonalnego można włączyć do strefy komunikacji. Są to tereny: autostrady, drogi ekspresowej, drogi głównej ruchu przyspieszonego i drogi głównej, tereny komunikacji: kolejowej i szynowej, linii kolejowej, wodnej i lotniczej, teren obsługi komunikacji, teren ogrodów działkowych oraz teren infrastruktury technicznej o powierzchni nie większej niż 5000 m².
W ramach dodatkowego profilu funkcjonalnego do strefy komunikacji można włączyć też m.in. teren drogi zbiorczej.
Ustawodawca zastrzega równocześnie, że strefę komunikacji można wyznaczyć dla obiektów istniejących oraz planowanych, jeżeli ich lokalizacja jest potwierdzona ustaleniem linii rozgraniczających teren. Tym samym planowane połączenia komunikacyjne w ramach planu ogólnego można wyznaczyć: zgodnie z liniami rozgraniczającymi projektowanych dróg w obowiązujących miejscowych planach zagospodarowania przestrzennego lub też dla terenów, dla których wydano decyzje o lokalizacji inwestycji drogowych.
Z przywołanych przepisów wynika, że ustawodawca zawęził katalog dróg w ramach strefy komunikacji w planie ogólnym w stosunku do studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego. Dla dróg wskazanych w studium jako drogi projektowane plan ogólny przewiduje rezerwy terenowe w ramach terenów dotychczas niezainwestowanych, co umożliwi realizację elementów układu komunikacyjnego zgodnie z podstawowym profilem funkcjonalnym przewidzianym w ramach każdej ze stref.
Informacje na temat planu ogólnego w portalu miejskim i BIP
Na podstawie informacji Miejskiej Pracowni Urbanistyczno-Planistycznej.


PAP
23.12.2025 / 00:02