Założycielka luksusowej marki kosmetycznej Helena Rubinstein Inc. urodziła się 25 grudnia 1870 lub 1872 roku w Krakowie, a zmarła 1 kwietnia 1965 roku w Nowym Jorku jako niekwestionowana mistrzyni makijażu.
Helena Rubinstein – założycielka luksusowej marki kosmetycznej Helena Rubinstein Inc. – zmarła jako jedna z najbardziej znanych i najbogatszych kobiet świata, Jej biografia pełna jest nieścisłości, a Helena (właściwie Chaja) Rubinstein sama umiejętnie ją koloryzowała.
Ucieczka do Australii
Urodziła się na krakowskim Kazimierzu, by jako młoda dziewczyna wyjechać, a właściwie uciec przed aranżowanym przez rodzinę małżeństwem do Australii. Tam zatrzymała się u wuja i dzięki nieskazitelnej cerze skutecznie zaczęła przekonywać kobiety, by kupiły przygotowywany przez nią krem i także zadbały o urodę.
Mleczna cera
Początkowo opowiadała, że mleczną cerę zawdzięcza kremowi „Valaze”, który składał się z wyciągu z ziół, esencji migdałowej i ekstraktu z kory drzewa iglastego oraz lanoliny. Jednak odpowiednia reklama, dar przekonywania i wysoka cena przyniosły efekt – kobiety uwierzyły, że magiczna receptura działa cuda, niweluje zmarszczki i odmładza. Pierwszy butik i salon piękności Helena Rubinstein otworzyła w Melbourne, a kolejne w Sydney i Nowej Zelandii.
Dieta dla urody
W 1908 r. odniosła sukces w Londynie, a później w Paryżu. Wydała książkę „Dieta dla urody”, podzieliła cerę na suchą, tłustą, mieszaną i normalną. Do każdego rodzaju cery stworzyła – tak popularne dziś – kremy na dzień i na noc, toniki oraz maseczki.
Nauka makijażu
Otworzyła „Maison de Beauté”, który dziś moglibyśmy nazwać pierwszym gabinetem spa. Pisano o niej „cesarzowa piękna”. Nie bez przyczyny – wymyśliła krem z filtrem, wodoodporny tusz do rzęs, uczyła kobiety makijażu.
Wśród współpracowników słynęła ze skąpstwa, ale była milionerką otaczającą się luksusem i kolekcjonującą sztukę. Logo jej firmy (HR) zaprojektował sam ekscentryczny Salvador Dalí.
Kiedy Helena Rubinstein zmarła 1 kwietnia 1965 roku w Nowym Jorku, jej imperium warte było 100 mln dolarów. Dziś marka należy do koncernu kosmetycznego L’Oréal.
MB.