Wysoki popyt na złoto to dla niektórych podmiotów rynkowych szansa na to, żeby zrobić szybki biznes kosztem klientów. Przestrzega przed nimi Mennica Polska, która jest krajowym liderem rynku złota i jedyną mennicą z własnym zakładem produkcyjnym.
W ostatnim czasie na rynku ponownie słychać o rzeszy klientów, którzy nie otrzymali złotych produktów inwestycyjnych zakupionych na jednej z platform internetowych o nazwie łudząco podobnej do Mennicy Polskiej.
„Wielokrotnie informowaliśmy właściwe instytucje, że dawanie przyzwolenia na używanie terminu >>mennica<< przez podmioty, które są nimi tylko z nazwy, jest nieuprawnione” - mówi Katarzyna Budnicka-Filipiuk, prezes zarządu Mennicy Polskiej. - „Co więcej, od kilku lat zauważamy praktykę inicjowania działalności przez przedsiębiorców sprzedających produkty inwestycyjne, których fizycznie nie posiadają i które nie mają 100 procent pokrycia zdeponowanego przez klientów złota w swoich magazynach. Ci sami przedsiębiorcy często nie przekazują uzyskanych środków od kupujących na zakup produktów. W taki sposób finansują swoją działalność pieniędzmi klientów, stwarzając ryzyko braku możliwości odzyskania zainwestowanych środków w przyszłości” - dodaje.
Pomimo występowania w przeszłości praktyk, które doprowadziły wielu inwestorów do strat liczonych w setkach milionów złotych, nie zostały podjęte wystarczające działania służące przeciwdziałaniu ich występowaniu. Wyeliminowanie z obrotu gospodarczego tego typu negatywnych zjawisk służyłoby ochronie konsumentów.
Korzystanie przez klientów z usług niezweryfikowanych przedsiębiorców może w niedługim czasie doprowadzić do kolejnej sytuacji, w której inwestorzy stracą zainwestowane środki. To, na co powinny zwracać uwagę osoby zainteresowane lokatą w złoto, to w pierwszej kolejności wiarygodność dostawcy. Dla przykładu, odwoływanie się przez niektóre podmioty działające na rynku w przekazach reklamowych do tego, że posiadają „złoto z Polskiej Mennicy” lub informowanie, że konkretny przedsiębiorca należy do „Grupy Mennic Polskich”, to działania celowo wprowadzające klientów w błąd. To również próba budowania zaufania do swojej marki na ciężkiej pracy innych, rzetelnych i wiarygodnych producentów oraz dostawców.
„Jako największy polski producent złotych sztab inwestycyjnych, kierujący się zasadami społecznej odpowiedzialności w biznesie, przestrzegamy wszystkich klientów przed nabywaniem produktów inwestycyjnych z niesprawdzonych i niezweryfikowanych źródeł, ponieważ może to w niedługim czasie doprowadzić do kolejnej sytuacji, w której inwestorzy utracą zainwestowane środki” - mówi Katarzyna Budnicka-Filipiuk.
Mennica Polska, jako spółka notowana na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie, jest zobligowana do zachowania pełnej transparentności w zakresie prowadzonej działalności. Jako jeden z nielicznych podmiotów może poszczycić się 100-procentowym pokryciem w depozycie. Co więcej, jako jedyna mennica na polskim rynku posiada własny zakład produkcyjny. To w nim, obok złotych i srebrnych produktów inwestycyjnych, bite są polskie monety obiegowe oraz monety obiegowe zagranicznych banków centralnych.
Źródło informacji: Mennica Polska