Rozwój polskiego przemysłu motoryzacyjnego przyszłości wymaga przyspieszenia komercjalizacji wyników pracy instytutów badawczych. Do tej kwestii odnosi się tworzona właśnie strategia Sieci Badawczej Łukasiewicz - mówi dr Hubert Cichocki, prezes tej instytucji. Hubert Cichocki był gościem drugiego dnia Kongresu Nowej Mobilności w Łodzi (23-26 września).
Prezes Sieci Badawczej Łukasiewicz wziął udział w panelu dyskusyjnym „Buy Polish - Developing the Polish Automotive Industry of the Future”. Podczas tego wydarzenia rozmawiano o sposobach rozwijania polskiego, opartego na pojazdach elektrycznych, sektora motoryzacyjnego.
„Instytuty Sieci Badawczej Łukasiewicz już dziś realizują prace na rzecz szeroko rozumianej branży automotive w kontekście elektromobilności. Prace te dotyczą przede wszystkim rozwiązań elektronicznych oraz technologii materiałowych” - wyjaśnia Hubert Cichocki.
Podkreśla jednocześnie, że powstająca właśnie strategia Sieci Badawczej Łukasiewicz kładzie zasadniczy nacisk na kwestie związane z komercjalizacją wyników pracy instytutów badawczych. „Zagadnienia związane z komercjalizacją są istotnym wyzwaniem. Chcemy, by Instytuty Łukasiewicza były w polskiej polityce naukowej tymi, które wyspecjalizują się w zagadnieniach z zakresu wdrożeń, z zakresu transferu technologii” - wskazuje Hubert Cichocki.
Według niego instytuty Polskiej Akademii Nauk czy niesieciowe instytuty badawcze skupione są w zasadniczej części na prowadzeniu badań podstawowych, podczas gdy instytuty Łukasiewicza powinny posiadać zdolności do podnoszenia poziomów gotowości technologicznej projektów. A w konsekwencji transferować rozwiązania techniczne i gotowe technologie do polskiej gospodarki.
„Warto wskazać, że powstająca strategia Sieci Badawczej Łukasiewicz jako podstawowe kierunki działalności i badań bierze pod uwagę dwa zagadnienia istotne z punktu widzenia szeroko rozumianej elektromobilności. Kierunek chemiczny, gdzie historycznie instytuty zrzeszone w Sieci Badawczej Łukasiewicz mają istotne kompetencje, oraz kwestie związane z mikroelektroniką i fotoniką, które również są niezbędne dla branży elektromobilności” - mówi prezes Cichocki.
Źródło informacji: PAP MediaRoom