Wybierz kontynent

Zakończyło się XIII Europejskie Forum Nowych Idei w Sopocie

W tegorocznym EFNI uczestniczyło ponad 1500 osób z kilkunastu krajów, w tym wybitni politycy, ekonomiści, liderzy biznesu i nauki.

Fot. PAP

W czasie ceremonii zamknięcia EFNI głos zabrali Henryka Bochniarz, przewodnicząca Rady Głównej Konfederacji Lewiatan, Maciej Witucki, prezydent Konfederacji Lewiatan, Magdalena Czarzyńska-Jachim, prezydentka Sopotu, Marcin Skwierawski, wicemarszałek województwa pomorskiego oraz Markus Beyrer, dyrektor generalny BusinessEurope. Na zakończenie konferencji uczestnicy przyjęli Deklarację Sopocką.

Odbyło się ponad 100 paneli i spotkań.

Podczas dyskusji nt. „Polska prezydencja w Radzie Unii Europejskiej - na co możemy liczyć?” Mieczysław Struk, marszałek województwa pomorskiego, podkreślił, że w ramach polskiej prezydencji w Radzie UE odbędzie się mnóstwo wydarzeń, również we wszystkich polskich regionach. Zwrócił uwagę, że prawie każdy region dysponuje własnym biurem w Brukseli. Podkreślił też znaczenie polityki spójności dla regionów.

„Życzeniem i oczekiwaniem regionów byłoby, aby w nowej prezydencji polityka spójności nie schodziła z kręgów zainteresowania. Dla nas ona ma kapitalne znaczenie, bo w niej jest znacząca część środków (finansowych), którymi dysponują regiony, miasta i gminy w Polsce, więc na pewno będzie batalia o politykę spójności” - dodał.

Podczas dyskusji „Zdrowa Europa: Healthy ageing - zdrowie jako wartość dla gospodarki” Zoltan Jakab, Regional Vice President, CEE, AbbVie, zaproponował dwa praktyczne rozwiązania.

„Po pierwsze: zwiększenie liczby centrów zdrowia, które zaoferują pacjentom kompleksowe usługi medyczne, nie będą zbytnio oddalone od pacjenta, a także przyśpieszą czas oczekiwania na leczenie. Po drugie: zmniejszenie przeszkód biurokratycznych, utrudniających skuteczne gospodarowanie zasobami”.

Jak dodał, zwiększenie efektywności systemu znacznie wpłynie na poprawę jakości usług medycznych, potrzebne jest więc podejście holistyczne.

Magdalena Rutkowska, dyrektor Departamentu Rozwoju Zagranicznego, PKO Bank Polski wyjaśniła podczas panelu „Jak budować polskie marki, które podbiją świat?”, że budowanie marki za granicą zależy od tego, jaki produkt chcemy sprzedawać:

„Czy klient ma być na rynku lokalnym, czy gdzieś widzi Polskę. My w ekspansji postawiliśmy pierwsze kroki, jesteśmy obecnie w 4 krajach poza Polską, bo chcemy być obecni dla klienta, który w jakiś sposób identyfikuje się z Polską” - wyjaśniała Magdalena Rutkowska.

Podczas dyskusji o „Priorytetach ochrony zdrowia polskiej prezydencji w Radzie UE: szanse i wyzwania” Justin Gandy, dyrektor zarządzający MSD Polska, zwrócił uwagę, jak ważna jest świadomość społeczeństwa, jeśli chodzi o szczepienia. Żeby ją zwiększać, trzeba pracować razem - zarówno przez edukację, jak i partnerstwo publiczno-prywatne.

„Profilaktyka, prewencja, to podstawa. Dyskusja na ten temat jest prowadzona w całej Europie, nie tylko w Polsce. Mamy starzejące się społeczeństwo, dlatego tak ważne jest, by starość była coraz zdrowsza. Tylko profilaktyka w tym pomoże. Jedno euro czy jedna złotówka zainwestowane w szczepionki zwracają się trzykrotnie”.

Markus Reinisch, VP Public Policy Europe and Global Economic Policy, Meta również zwracał uwagę na konsekwencje europejskiego prawodawstwa dla wprowadzania innowacji, w tym sztucznej inteligencji. Podczas panelu o konkurencyjności Europy powiedział, że jego firma nie jest w stanie uruchomić niektórych usług i sprzedawać w Europie np. okularów z wbudowaną sztuczną inteligencją ze względu na mnogość europejskich przepisów.

„To jest konsekwencja tego, że tych regulacji jest za dużo, te regulacje są niespójne, nakładają się na siebie. Ale, co ważniejsze, wdrożenie regulacji jest też złe i właściwie chyba największy problem to jest wdrożenie, a więc konflikty pomiędzy regulatorami” - powiedział Reinisch.

Na panelu „Rolnicy chcą mądrej zielonej transformacji” Marek Sumiła, dyrektor zarządzający w Danone, zapewnił, że firmy są coraz lepiej przygotowane do transformacji rolnictwa. Zachodzące zmiany klimatyczne, powodzie i susze są widoczne dla biznesu i konsumentów.

„Moja firma pracuje z rolnikami na co dzień, wprowadza różne programy edukacyjne. Oczekiwalibyśmy, aby w takie akcje edukacyjne zaangażowało się także Ministerstwo Rolnictwa” - powiedział.

ORLEN, jako spółka Skarbu Państwa, również angażuje się we wspieranie kultury w Polsce. Podczas panelu „Biznes dla kultury: partnerstwo na Przyszłość” Lidia Kołucka, dyrektorka wykonawcza ds. sponsoringu w ORLENIE mówiła, że gdy została zaproszona do pracy w koncernie, jej uwagę zwrócił fakt, że skala sponsoringu sportowego w spółce była do tej pory znacznie wyższa niż w przypadku projektów dotyczących kultury czy nauki, które były znacznie skromniej wspierane. Teraz polityka sponsoringowa ORLENU uległa zmianie.

„Oczywiście sport nadal jest dla nas bardzo ważny. Sport był, jest i będzie mocnym filarem sponsoringu ORLENU, ale teraz wsparcie będzie miało uporządkowany charakter. Drugi filar, który wyodrębniliśmy, to obszar kultury i na niego chcemy stawiać równie mocno. Rośnie znaczenie tego obszaru w naszej strategii sponsoringowej” - przyznała Kołucka.

Marina Dubakina, prezeska, IKEA Retail Poland przekonywała, że należy znaleźć metodę na bezbolesne przechodzenie przez zmiany, które nie zawsze są dobre, np. Covid-19, i często się powtarzają.

„Trzeba znaleźć swoje bezpieczne porty. Dla lidera, przywódcy najważniejsze jest odpowiednie nastawienie psychiczne” - dodała.

Wypowiedziała się też na temat rynku pracy, który określiła jako bardzo sztywny.

„Coraz bardziej brakuje nam nowych pracowników. Sytuację mogliby poprawić migranci” - dodała.

EFNI organizowane jest przez Konfederację Lewiatan przy współpracy z BusinessEurope i miastem Sopot. Tegoroczna edycja trwała od 16 do 18 października.

Źródło informacji: Konfederacja Lewiatan

 

O Autorze

PAP Redaktor

© PowiemPolsce.pl

Miejsca Polaków na świecie

Miejsca Polaków na świecie

Zapisz się do newslettera

Jesteś tutaj