Wybierz kontynent

Stalowa Wola: Most oparty na filarach wiarygodności, skuteczności, współpracy i „stalowej woli”

Czterdzieści tysięcy metrów sześciennych betonu, siedem tysięcy ton stali zbrojeniowej i dwadzieścia kilometrów prefabrykowanych pali stworzy nowy most na rzece San. Most, który jednak ma duszę – „Pomimo tysięcy ton stali i betonu, z których ten most jest budowany to ma swój filar dużo ważniejszy. Jest to filar wiarygodności, skuteczności, współpracy i „stalowej woli” dla rozwoju" – powiedział podczas wmurowania kamienia węgielnego pod nowy most w Stalowej Woli Lucjusz Nadbereżny prezydent miasta.

Fot. PAP

Po roku intensywnych prac na budowie, kończy się ważny etap – ukończenie podpór budowli mierzącej 1,76 km. W tym momencie inwestycji nastąpiło podpisanie aktu erekcyjnego, wmurowanie kamienia węgielnego oraz poświęcenie największego mostu na Podkarpaciu. Uroczystość z udziałem parlamentarzystów, samorządowców szczebla wojewódzkiego i lokalnego, radnych wojewódzkich, miejskich i powiatowych, przedstawicieli wykonawcy oraz Podkarpackiego Zarządu Dróg Wojewódzkich, podsumowała także obecny etap inwestycji – od chwili pomysłu, przez fazy projektowania i montażu finansowego, aż do chwili rzeczowej realizacji. Poświęcenia inwestycji dokonał ks. wicedziekan Sylwester Szwajca.
 
- Każda budowa rozpoczyna się od pomysłu. Upór i determinacja zespołu pomysłodawców i wykonawców tego zadania doprowadziły nas do momentu tak mocno zaawansowanej budowy nowego mostu na Sanie w Stalowej Woli. Pomysł, ciężką pracą wielu osób, przerodził się w czyn, dzięki któremu powstanie nowa przeprawa dla Stalowej Woli, dla regionu, dla Polski. Całe nasze życie jest jedną drogą do celu. Najważniejsze jest, żeby te drogi, zarówno fizyczne, jak i duchowe prowadziły nas bezpiecznie do dobrego celu – powiedziała Janina Sagatowska Senator RP.

Do wykonania całego pomostu przeprawy mierzącej 1760 m wykorzystywane jest rusztowanie MSS. Jest to technologa, w której rusztowanie, za sprawą hydraulicznych siłowników, jest zdolne kroczyć do przodu pozostawiając za sobą zabetonowane kolejne segmenty ustroju nośnego. W chwili obecnej MSS już działa i z powodzeniem realizuje swoje zadanie umożliwiając zabetonowanie pierwszego segmentu przeprawy.  
 
- Wszystko zaczęło się tak naprawdę w Ministerstwie Inwestycji i Rozwoju, którego kluczową zasadą było tworzenie programów, które łączą, a nie dzielą. Nie ma chyba bardziej trafnego programu realizującego to założenie niż „Mosty dla regionów”. Mosty, które łączą. I już w 2019 roku ogłosiliśmy rozpoczęcie etapu projektowania nowego mostu dla Stalowej Woli za 4,7 mln zł, a w 2020 roku została już podpisana umowa na realizację inwestycji za 397 mln zł. Montaż finansowy środków z programu „Mosty dla regionów”, środków samorządu województwa podkarpackiego, przy wsparciu organizacyjnym samorządów lokalnych, pozwoliły na rozpoczęcie tej wielkiej inwestycji. To najdłuższy most na Podkarpaciu i trzeci co do wielkości w Polsce, który daje możliwości rozwoju nie tylko dla Stalowej Woli, ale całego województwa. Po pierwsze to most, który łączy. Po drugie to droga wojewódzka, która otwiera nowe tereny inwestycyjne. Po trzecie to cała infrastruktura drogowa, która wyprowadza ruch z miasta i będzie mieć bezpośredni wpływ na to, jakim powietrzem będą oddychać Mieszkańcy Stalowej Woli – powiedziała Małgorzata Jarosińska-Jedynak wicemarszałek województwa podkarpackiego.  

Most przyczyni się do odciążenia istniejącej sieci drogowej i przeniesienia ruchu pojazdów ciężkich poza obszary intensywnie zabudowane oraz pozwoli na zwiększenie płynności ruchu. Lokalizacja mostu wkomponowuje się w zrealizowane na terenie Stalowej Woli inwestycje drogowe m.in. budowa obwodnicy Stalowej Woli i Niska oraz budowa bezkolizyjnego przejazdu pod linią kolejową w ciągu ulic Okulickiego i Przemysłowej.
 
- Bardzo cieszymy się z tego, że ta inwestycja już wygląda w ten sposób, a harmonogram jest realizowany zgodnie z umową. Już za dwa lata, ta nowa przeprawa będzie komunikowała nasze miasto z Pysznicą, Radomyślem nad Sanem i Zaklikowem. Ta funkcja codziennej komunikacji jest tą funkcją podstawową, ale nie możemy zapominać o tym, że ten most ma otwierać drogę do drogi szybkiego ruchu S74. Warto było przeznaczyć ponad 300 mln zł na tę inwestycję. Warto było stworzyć rządowy program „Mosty dla regionów”. Serce rośnie wraz z kolejnymi etapami budowy tego przedsięwzięcia – mówił Rafał Weber poseł na Sejm RP, który przypomniał także o pracochłonnym procesie konstrukcji finansowej i procesów administracyjnych nowego mostu w Stalowej Woli.

Budowa nowego odcinka drogi wojewódzkiej nr 855 w nowym śladzie będzie miała długość ok. 4,65 km. Trasa zlokalizowana jest na terenie gmin Stalowa Wola, Pysznica i Radomyśl nad Sanem. Droga przed mostem prowadzona będzie w nasypie oraz na wiaduktach zlokalizowanych nad istniejącymi drogami publicznymi do miejsca skrzyżowania z istniejącymi wałami przeciwpowodziowymi. Następnie powstanie most o całkowitej długości 1760 m, przekraczający rzeki San i Bukowa oraz teren międzywala.  
 
- Jesteśmy szczęśliwi, bo na naszych oczach powstaje inwestycja „naj”. To najdłuższy most w województwie podkarpackim i trzeci co do wielkości w Polsce, budowany przy użyciu najnowocześniejszych, imponujących technologii. To największa dotacja, która została udzielona w programie rządowym i największe wsparcie, jakiego udzielił samorząd województwa podkarpackiego. Największą jednak wartością tej inwestycji są ludzie. Konstrukcje, podpory, nawet najwyższe pylony górujące nad mostem same nic nie znaczą. Muszą być złączone z ludzkimi działaniami – od idei, pomysłu, aż do realizacji. Ta imponująca konstrukcja pokazuje jak istotne są zespoły ludzi, idea i wiarygodność jej realizacji. Pomimo tysięcy ton stali i betonu, z których ten most jest budowany to ma swój filar dużo ważniejszy. Jest to filar wiarygodności, skuteczności, współpracy i „stalowej woli” dla rozwoju – powiedział Lucjusz Nadbereżny prezydent miasta Stalowej Woli.

Budowa nowego mostu w Stalowej Woli finansowana jest w ramach Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg - „Mosty dla Regionów”. Zadanie realizowane jest pod nazwą „Budowa nowego odcinka drogi wojewódzkiej nr 855 Zaklików – Stalowa Wola wraz z budową mostu na rzece San oraz budową, przebudową niezbędnej infrastruktury technicznej budowli i urządzeń budowlanych w miejscowościach Stalowa Wola, Brandwica i Rzeczyca Długa.” Wartość całkowita projektu: 397 699 878 zł. Budżet województwa podkarpackiego: 95 382 829 zł. Dofinansowanie z Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg: 302 317 049 zł.

O Autorze

PAP Redaktor

© PowiemPolsce.pl

Miejsca Polaków na świecie

Miejsca Polaków na świecie

Zapisz się do newslettera

Jesteś tutaj