W poniedziałek stołeczny ratusz podpisał umowy pożyczki z Bankiem Gospodarstwa Krajowego w ramach Krajowego Planu Odbudowy na zieloną transformację Warszawy. Miasto ma na spłatę 20 lat.
W poniedziałek miasto podpisało umowę na pożyczkę w wysokości 406 mln zł na zero procent, która pozwala zrefinansować część inwestycji (np. kładka pieszo-rowerowa, plac Pięciu Rogów), które zostały już poczynione, a także inwestować dalej (np. przebudowę nowego centrum Warszawy).
Jak podkreślił prezydent Warszawy Rafał Trzaskowski, nie dość, że rządowi Donalda Tuska udało się odblokować pieniądze z KPO, to jeszcze został spełniony postulat, żeby w momencie ich odblokowania móc refinansować inwestycje, które zostały już wykonane w latach ubiegłych.
"Dzięki temu będziemy mogli zaoszczędzić pieniądze, mieć większą płynność i będziemy mogli kontynuować dalszą przebudowę centrum miasta" - dodał Trzaskowski.
Dyrektor Przedstawicielstwa Komisji Europejskiej w Polsce Katarzyna Smyk podkreśliła, że realizacja Krajowego Planu Odbudowy w Polsce rozpędziła się i widać to po ilości podpisywanych umów, ale także po ilości zrealizowanych projektów w terenie.
Przekazała, że łącznie Polsce wypłacono 11,4 mld euro. 12 listopada Komisja Europejska pozytywnie oceniła kolejne wnioski złożone z dwóch transz. "Jeżeli wszystko pójdzie zgodnie z planem, to jeszcze w tym roku KE przekaże 9,4 mld euro, co łącznie daje 20,4 mld euro wsparcia" - podkreśliła.
Zaznaczyła, że większość tych pieniędzy będzie przeznaczane na zielone cele związane z ochroną klimatu, środowiska, czystą energetyką i mobilnością.
Prezes zarządu Banku Gospodarstwa Krajowego Mirosław Czekaj zaznaczył, że na podpisaniu umów zyskują wszyscy, zarówno mieszkańcy miasta, jak i budżet, gdyż te pożyczki są nieoprocentowane. "To oznacza, że w warunkach inflacji, praktycznie corocznie będzie mniej do spłaty. Duża część 340 mln zł to pożyczki, które będą miały 5-procentowe umorzenia" - wyjaśnił.
Przekazał, że jest to też korzyść dla banku, który musi zrealizować "kamienie milowe", czyli podpisać 200 umów. "Zbliżamy się do tego, bo to jest 145 umowa w Polsce, ale największa" - dodał.
W ubiegły czwartek stołeczne Miejskie Zakłady Autobusowe poinformowały, że uzyskały dofinansowanie zakupu 80 autobusów elektrycznych. Umowa z Narodowym Funduszem Ochrony Środowiska przewiduje wsparcie inwestycji w wysokości ponad 236 mln złotych. Spółka zawarła umowę z NFOŚ, a pieniądze będą pochodzić z unijnego KPO. (PAP)
mas/ jann/