10 proc. rocznych zakupów i usług przypada na okres przedświąteczny, przekłada się to na ok. 16 proc. całkowitego obrotu gospodarczego kraju i generuje blisko 6 proc. PKB - wynika z opublikowanego w piątek raportu. W tym czasie o 15 proc. rośnie też liczba transakcji wymiany walut.
Według raportu Velobanku wydatki związane z okresem świątecznym obejmują głównie prezenty, żywność, napoje, dekoracje oraz podróże. Z analizy zespołu ekonomicznego banku wynika, że kategorie te mogą stanowić od 15 do 60 proc. wszystkich wydatków w tym czasie.
Bank szacuje, że 6 proc. PKB, generowane przez przedświąteczną konsumpcję, odpowiada niemal 220 mld zł, przy założeniu 3-proc. wzrostu gospodarczego w 2024 r., natomiast w obrotach gospodarczych odpowiada to 1,54 tryliona zł.
Główny ekonomista Velobanku Piotr Arak zauważył, że tylko 13 proc. Polaków deklaruje rezygnację z kupowania prezentów, co świadczy o ich głęboko zakorzenionej roli kulturowej i społecznej. "Interesująca jest dynamika zakupowa – aż 61 proc. badanych przyznaje, że zdarza im się kupować prezenty na ostatnią chwilę. To wskazuje na pewien stopień impulsywności w konsumpcji, co może być korzystne dla handlu detalicznego, szczególnie w segmentach o wysokiej marży, takich jak artykuły premium czy towary sezonowe" – podkreślił Arak.
Jak wskazano w informacji, w okresie przedświątecznym, podobnie jak konsumpcja, rośnie też skłonność do wymiany walut i jest to jeden z trzech momentów w ciągu roku, kiedy notowane są takie wzrosty. Pozostałe to wakacje oraz ferie, przy czym okres najwyższej aktywności przypada na wakacyjne miesiące letnie. Drugie miejsce pod tym względem zajmuje okres przedświąteczny oraz ferie zimowe. Łącznie w obu tych okresach realizowanych jest ponad 60 proc. transakcji, a ich średnia jednostkowa wartość to ok. 4 tys. zł - podał Velobank.
Powodem dla wymiany walut w tym okresie są np. - jak dodał - transfery świąteczne od polskich emigrantów mieszkających w Wielkiej Brytanii, Niemczech i Europie Zachodniej. Takich środków w zeszłym roku przetransferowano do Polski ponad 46 mld zł. Okres świąt to także czas wzmożonych zakupów w zagranicznych sklepach internetowych oraz wyjazdów zagranicznych, dodatkowo w okresie przedświątecznym firmy zajmujące się handlem międzynarodowym zamykają swoje transakcje walutowe - ocenił bank. (PAP)
wkr/ pad/