Ze smartfona podczas zakupów stacjonarnych korzysta 90 proc. polskich konsumentów; zdecydowana większość używa go do sprawdzania promocji w sklepach - wynika z badania Kantar. Jak przekazano w komunikacie opisującym badanie, 64 proc. osób zetknęło się z kodami QR na opakowaniach produktów.
Ze smartfona podczas zakupów stacjonarnych korzysta 90 proc. konsumentów - wynika z badania przeprowadzonego przez Kantar na zlecenie organizacji GS1. 71 proc. z nich używa go do sprawdzania promocji, 62 proc. do konsultowania zakupów z rodziną, 59 proc. do robienia zdjęć produktów, a 48 proc. do kontrolowania listy zakupów.
Jak przekazano w komunikacie organizacji opisującej badanie, 64 proc. ankietowanych zadeklarowało, że zetknęło się z kodami QR na opakowaniach produktów i wie, do czego one służą. Ponad 1/3 pytanych przyznała się do skanowania kodów QR przed zakupem danego produktu, a 1/5 już po powrocie do domu. Z badania wynika również, że respondentów do skanowania QR kodów motywuje głównie możliwość szybkiego dostęp do informacji - taką odpowiedź wskazało 55 proc. osób. 49 proc. badanych wymieniło jednak możliwość dostępu danych w jednym miejscu, dla 47 proc. czynnikiem takim było poznanie szczegółowych informacji o produkcie, a dla 43 proc. brak potrzeby kontaktu z pracownikiem sklepu.
W publikacji przekazano również, że 77 proc. respondentów najchętniej skanowałoby kody QR w celu poznania składu produktów, 76 proc. po to, aby dowiedzieć się o aktualnych promocjach, a 74 proc. zrobiłoby to, by sprawdzić informacje o substancjach szkodliwych. Dodano, że 62 proc. ankietowanych najchętniej skanowaliby kody QR artykułów spożywczych i napojów, 58 proc. kosmetyków i artykułów pielęgnacyjnych, 53 proc. produktów aptecznych, 49 proc. chemii domowej, a po 45 proc. produktów AGD/RTV oraz elektroniki.
"Dynamiczny rozwój technologii mobilnych oraz rosnące potrzeby informacyjne konsumentów jasno wskazują, że kody 2D - w tym kody QR - są przyszłością handlu. To narzędzie, które w prosty sposób daje konsumentom kompleksowe dane o produktach, ułatwiając im podejmowanie świadomych decyzji zakupowych" – oceniła prezeska GS1 Polska Elżbieta Hałas, cytowana w komunikacie.
Badanie zostało przeprowadzone przez Kantar na zlecenie GS1 w listopadzie 2024 r. i objęło tysiąc Polaków w wieku 18-70 lat. (PAP)
bpk/ drag/