Wybierz kontynent

Prezes ZUS: bezpieczeństwo i konkurencyjność Polski i Europy zależy także od sprawnych instytucji publicznych

Dynamiczne zmiany w światowej polityce i gospodarce stwarzają wyzwania związane z szybkim wdrażaniem zadań przez instytucje publiczne. Zdaniem prezesa ZUS sprawność ich działania wymaga zacieśnienia współpracy na wielu poziomach administracji państwowej, ale też wdrażania nowych technologii służących automatyzacji i robotyzacji procesów.

Fot. PAP

Zakład Ubezpieczeń Społecznych był partnerem strategicznym XXXII Welconomy Forum, który odbył się w dniach 3-4 marca w Toruniu. Przewodnim tematem tegorocznej edycji kongresu było bezpieczeństwo i konkurencyjność Polski i Europy w obliczu dynamicznych zmian w światowej polityce i gospodarce.

„Problemem Europy, ale także Polski, jest starzejące się społeczeństwo. Prowadzimy analizy, zarówno 5-letnie, jak i 50-letnie, zmian demograficznych w Polsce. Te analizy, zakładając odpowiedni poziom rozwoju gospodarczego, pokazują wydolność systemu emerytalnego. Ona się oczywiście zmienia, ale system jest stabilny” - podkreślił Zbigniew Derdziuk, prezes Zakładu Ubezpieczeń Społecznych (ZUS).

ZUS w ciągu roku obsługuje ok. 10 proc. PKB Polski - 480 mld zł. Wypłaca świadczenia dla 8 mln emerytów, pobiera składki od ponad 3 mln przedsiębiorstw i prowadzi konta dla 16 mln ubezpieczonych. ZUS jest także instytucją, która poprawia efektywność, m.in. wykorzystując rozwój nowych technologii.

„ZUS przejął wypłaty świadczenia 800+. To oznacza, że kiedyś zajmowało się tym ok. 10 tys. pracowników w gminach, dzisiaj zajmuje się tym ok. 200 osób w naszych centrach w Białymstoku i w Zambrowie. Dzięki temu, bez wzrostu zatrudnienia, ZUS mógł przejąć nowe zadania jak świadczenie Dobry Start, 800+, czy świadczenie wspierające dla osób z niepełnosprawnością” - zaznaczył prezes ZUS.

Dodał, że ZUS stara się także wprowadzać innowacje w zakresie obsługi i samoobsługi poprzez omnichannel, czyli połączone możliwości załatwienia spraw przez telefon, e-wizyty oraz PUE.

W opinii Marty Niżałowskiej-Pactwy, dyrektor generalnej Ministerstwa Finansów, dobrym przykładem inwestycji ZUS w technologie jest wdrożenie programu Aktywny Rodzic, gdzie wnioski o świadczenie można składać wyłącznie przez internet: na platformie PUE/eZUS, w aplikacji mobilnej mZUS, poprzez bankowość elektroniczną oraz na portalu Emp@tia Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej.

Program Aktywny Rodzic obejmuje trzy świadczenia dla rodziców dzieci od 12. do 35. miesiąca życia: aktywni rodzice w pracy, aktywnie w żłobku i aktywnie w domu. W ramach programu ZUS wypłacił w styczniu 2025 r. łącznie ponad 1,5 mld zł.

„Pochwaliłam ZUS za Aktywnego Rodzica, ponieważ zrobili to w szybkim tempie i na wysokim poziomie pod względem jakości” - powiedziała Marta Niżałowska-Pactwa.

Prezes ZUS wskazał, że MF jest obecnie liderem w automatyzacji i robotyzacji procesów i ZUS podąża szlakiem przetartym przez ministerstwo. Marta Niżałowska-Pactwa, dyrektor generalna MF powiedziała, że w ministerstwie jest już ponad 300 procesów zautomatyzowanych.

„Roboty uwalniają nasz potencjał. Pracownik, który do tej pory musiał wykonywać dość żmudną pracę, polegającą np. na weryfikacji poprawności wypełnienia jakichś formularzy, może skupić się na bardziej kreatywnej pracy, bo jego zadanie poprzez odpowiednie algorytmy robota jest wykonywane w niektórych przypadkach już w 17 sekund przez robota” - zaznaczyła dyrektor generalna MF.

Dodała, że resort finansów, który obecnie posiada 85 robotów, planuje zaszczepić tę inicjatywę w innych ministerstwach oraz organizacjach publicznych. W tym celu zostało m.in. zorganizowane spotkanie dyrektorów generalnych urzędów centralnych.

W ocenie prezesa Derdziuka roboty to algorytmy, których nie dotyczą regulacje AI Act.

„W UE przez wiele regulacji jesteśmy upośledzeni w konkurowaniu z USA i Chinami. Musimy to rozwiązać. Przykładowo nie mogę wykorzystać sztucznej inteligencji do wszystkiego, bo nie zawsze wiadomo, kto ma prawa autorskie. Problemem jest także brak chmury publicznej, kalkulacji kosztów lub model wyceny i nabycia praw autorskich” - wskazał Zbigniew Derdziuk.

Zbigniew Derdziuk dodał, że niezależnie od rozwoju technologicznego i automatyzacji ZUS musi myśleć także o klientach, którzy są mniej zaawansowani cyfrowo i którzy chcą być osobiście obsłużeni w 400 placówkach ZUS w Polsce.
 
„Technologia wspiera obsługę w okienku, bo kiedy klient przyjdzie do nas, to pracownik, który go obsługuje, ma wszystkie dane od razu po naciśnięciu klawisza. Dzięki temu może sprawnie i kompleksowo obsłużyć tego klienta” - podkreślił prezes ZUS.

Źródło informacji: PAP MediaRoom

O Autorze

PAP Redaktor

© PowiemPolsce.pl

Miejsca Polaków na świecie

Miejsca Polaków na świecie

Zapisz się do newslettera

Jesteś tutaj