Dr Russell Dean Dupuis odebrał nagrodę w dziedzinie materiałoznawstwa i produkcji. Dr Carlos M. Duarte otrzymał nagrodę w dziedzinie produkcji biologicznej i ekologii/środowiska.

Dron wspomagany przez AI pokonał ludzkiego pilota w najbardziej zaawansowanej i wymagającej serii podczas Mistrzostw Dronów Autonomicznych A2RL x DCL, co stanowi przełom w dziedzinie innowacyjnych lotów autonomicznych.
Ponad 2500 widzów obserwowało walkę najlepszych autonomicznych dronów wyścigowych o pulę nagród w wysokości miliona dolarów, odbywającą się w czterech nowoczesnych formatach wyścigowych.
Instytucja MavLab (TU Delft) zdominowała mistrzowstwa, wygrywając trzykrotnie w kategoriach: Wielkie wyzwanie AI, Wyścig drag z udziałem AI oraz AI kontra człowiek; TII Racing (Instytut ds. Innowacji Technologicznych, Abu Zabi) zwyciężył w multiwyścigu dronów autonomicznych.
ABU ZABI, Zjednoczone Emiraty Arabskie --(BUSINESS WIRE)-- Liga Wyścigów Autonomicznych Abu Zabi (A2RL), część Rady ds. Badań nad Zaawansowanymi Technologiami (ATRC), we współpracy z Ligą Mistrzów Dronów (DCL), zakończyła inauguracyjne Mistrzowstwa Dronów Autonomicznych A2RL x DCL na Bliskim Wschodzie, odbywające się w ADNEC Marina Hall w Abu Zabi (Zjednoczone Emiraty Arabskie). Podczas imprezy, która stanowiła ważny przełom w dziedzinie lotów autonomicznych i robotyki powietrznej, wykorzystujący sztuczną inteligencję dron zespołu MavLab prześcignął czołowego ludzkiego pilota, wygrywając pojedynek między sztuczną inteligencją i człowiekiem. Bezpośredni pojedynek był najbardziej złożonym tego typu zdarzeniem w historii, w którym brali udział finaliści DCL Falcon Cup, należący do najlepszych pilotów dronów na świecie.
Ta informacja prasowa zawiera multimedia. Pełna treść informacji prasowej znajduje się tutaj: https://www.businesswire.com/news/home/20250416900397/pl/
Podczas dwóch bardzo intensywnych dni 14 międzynarodowych zespołów zakwalifikowało się do finałów, a najlepsze cztery awansowały do rywalizacji w wyścigach o wielu wymagających formatach. Wśród zespołów z ZEA, Holandii, Austrii, Korei Południowej, Czech, Meksyku, Turcji, Chin, Hiszpanii, Kanady i USA były laboratoria uniwersyteckie, instytuty badawcze i innowacyjne startupy.
Podczas wyścigów każdy z zespołów posługiwał się standardowym dronem wyposażonym w kompaktowy, ale wydajny moduł obliczeniowy NVIDIA Jetson Orin NX, kamerę skierowaną do przodu i bezwładnościowy moduł pomiarowy (IMU) do pokładowego postrzegania i sterowania. Przy braku udziału ludzkiego operatora drony korzystały wyłącznie z przetwarzania danych w czasie rzeczywistym oraz wspomaganego przez sztuczną inteligencję podejmowania decyzji, by osiągać prędkości powyżej 150 km/h w złożonym środowisku wyścigowym.
Konstrukcja toru wyścigowego przesunęła granice autonomii opartej o percepcję dzięki zastosowaniu szerokich odstępów między bramkami, nieregularnego oświetlenia i minimalnej liczby znaczników wizualnych. Zastosowanie kamer z efektem rolling shutter stanowiło dodatkową trudność, gdyż sprawdzało zdolność każdego z zespołów do szybkiego i stabilnego działania w wymagających warunkach. Po raz pierwszy wyścig autonomicznych dronów o takiej skali i złożoności odbył się na tak oszczędnym wizualnie torze, co potwierdza ambicje i skalę wyzwań technicznych podczas imprezy.
Wyniki mistrzostw
- Zwycięzca Wielkiego wyzwania AI: zespół MavLab (TU Delft) uzyskał najlepszy czas na 170-metrowym torze, pokonując dwa okrążenia (22 bramki) w zaledwie 17 sekund.
- Zwycięzca pojedynku Sztuczna inteligencja kontra człowiek: autonomiczny dron zespołu MavLab okazał się lepszy od czołowego ludzkiego pilota - jest to kamień milowy w rywalizacji AI z człowiekiem.
- Zwycięzca Multiwyścigu autonomicznych dronów: zespół TII Racing okazał się zwycięzcą formatu z udziałem wielu dronów, zdając przy dużej szybkości egzamin z koordynacji AI i unikania kolizji.
- Zwycięzca Autonomicznego wyścigu drag: zespół MavLab (TU Delft) sięgnął po trofeum w pierwszym na świecie wyścigu drag z udziałem wyłącznie sztucznej inteligencji, wykazując się szybkością na prostej i kontrolą przy dużym przyspieszeniu na tle czołowych zespołów mistrzostw.
„W ATRC wierzymy, że innowacje należy sprawdzać w realnym świecie, a nie tylko obiecywać - mówi H.E. Faisal Al Bannai, doradca prezydenta ZEA ds. badań strategicznych i zaawansowanych technologii oraz sekretarz generalny ATRC - A2RL to więcej niż wyścig, to globalne środowisko testowania autonomicznych rozwiązań o najwyższej wydajności, świadczące poza tym o zaangażowaniu ZEA na rzecz odpowiedzialnego rozwoju sztucznej inteligencji, robotyki i mobilności kolejnej generacji”.
„Dziś przyszłość lotów jest nie w laboratorium, lecz na torze wyścigowym - mówi Stephane Timpano, dyrektor generalny ASPIRE, gospodarza Ligi Wyścigów Autonomicznych Abu Zabi. - To, co zobaczyliśmy w ten weekend, przybliża nas do przeskalowania systemów autonomicznych na życie codzienne”.
Markus Stampfer, prezes zarządu DCL, dodaje: „Stworzyliśmy autonomicznym lotom warunki, jakie panują podczas elitarnych wyścigów, i sztuczna inteligencja sprostała temu wyzwaniu. To ogromny krok naprzód dla sportu i dla technologii”.
Zachwycony zdobyciem trzech najważniejszych tytułów, Christophe De Wagter, szef zespołu MavLab , wyznał: „Zwycięstwa w kategoriach Wielkie wyzwanie AI oraz Sztuczna inteligencja kontra człowiek to ważny kamień milowy dla naszego zespołu. Uzasadniają one lata badań i eksperymentów w dziedzinie lotów autonomicznych. To, że nasze algorytmy okazały się najlepsze w warunkach takiej presji i zabieramy do domu lwią część puli nagród jest dla nas źródłem niesamowitej satysfakcji”.
Program A2RL X DCL Drone STEM, stworzony we współpracy z UNICEF i pod nadzorem ATRC, obejmował w tym roku szkolenia dla ponad 100 studentów z Emiratów. Ponad 60% z nich otrzymało prestiżowy certyfikat Programu Zaufanego Operatora, a 24 uzyskało perfekcyjne wyniki, prezentując najwyższej klasy umiejętności lotnicze nabyte dzięki programowi.
Podczas gdy finał z udziałem dronów przechodzi do historii, wszystkie spojrzenia kierują się na 2. sezon serii wyścigów samochodów autonomicznych A2RL, które mają odbyć się w IV kwartale 2025 roku na torze Yas Marina Circuit w Abu Zabi.
*Źródło: AETOSWire
Oficjalną, obowiązującą wersję niniejszego zawiadomienia stanowi tekst oryginalny sporządzony w języku źródłowym. Tekst tłumaczenia służy wyłącznie celom orientacyjnym, został sporządzony wyłącznie dla celów ułatwienia zrozumienia zawiadomienia i należy interpretować go w odniesieniu do tekstu źródłowego, który jest jedyną wersją mającą skutki prawne.
Wersja źródłowa dostępna na businesswire.com: https://www.businesswire.com/news/home/20250416900397/pl/
Źródło: Technology Innovation Institute
KONTAKT:
Thushara Mohanan
e-mail: [email protected]
Źródło informacji: Business Wire