Patriotyzmem konsumenckim, czyli preferowaniem przy zakupie polskich produktów, najczęściej, według deklaracji, kierują się osoby w wieku powyżej 60 lat, a najmniejszą wagę przywiązują do niego osoby w pokolenia Z (od 18 do 27 lat). W przypadku zakupów oprogramowania i usług technologicznych taką postawę deklaruje 55 proc. badanych przez polski ClickMeeting. W pytaniu o to, z jakich polskich rozwiązań technologicznych korzystają, Polacy najczęściej wskazują: chat lub komunikator, platformę do wydarzeń online i webinarów, platformę edukacyjną lub szkoleniową oraz oprogramowanie księgowe.
Ponad połowa Polek i Polaków - 55 proc. - deklaruje, że przy podejmowaniu decyzji o zakupie oprogramowania i usług technologicznych kieruje się patriotyzmem konsumenckim, czyli preferuje produkty polskiego pochodzenia. Przekonanie, że stwierdzenie „dobre, bo polskie” (często używane w odniesieniu do krajowej żywności), ma zastosowanie również w przypadku firm dostarczających oprogramowanie, wyraża 64 proc. respondentów. To wnioski z najnowszego reprezentatywnego badania ClickMeeting, lidera polskiego rynku narzędzi do webinarów, spotkań online oraz wsparcia pracy zdalnej i hybrydowej.
Podobnie wygląda to w przypadku produktów z innych kategorii, przy których wyborze patriotyzmem konsumenckim kieruje się 58 proc. badanych. W tej grupie taka postawa najczęściej dotyczy zakupu odzieży, obuwia i dodatków (67 proc.), artykułów spożywczych (65 proc.) oraz sprzętu RTV i AGD (47 proc.).
„Kiedy mówimy o patriotyzmie konsumenckim, to najczęściej przychodzi nam na myśl żywność i znaczenie tego typu postawy dla polskiego rolnictwa, pomijając inne dziedziny gospodarki. Tymczasem w Polsce tworzymy wiele rozwiązań technologicznych na światowym poziomie, których rozwój jest utrudniony, bo musimy konkurować z rozwiązaniami dostarczanymi przez globalne korporacje. Często są one porównywalne i nie zawsze lepsze od polskich, choć bardziej rozpoznawalne dzięki silnej marce, która za nimi stoi - mówi Tomasz Bołcun, Brand Manager w ClickMeeting - Warto też pamiętać, że, szczególnie w przypadku rozwiązań technologicznych związanych z przechowywaniem danych osobowych, kraj czy kontynent przechowywania oraz obowiązujące w nim przepisy o ochronie prywatności mają duże znaczenie dla ich bezpieczeństwa”.
Poziom patriotyzmu konsumenckiego rośnie wraz z wiekiem
Najczęściej kierowanie się patriotyzmem przy decyzjach zakupowych zarówno w przypadku oprogramowania, jak i innych produktów, deklarują przedstawiciele i przedstawicielki pokolenia baby boomers (60 lat i więcej) - średnio 60 proc. Drugie miejsce pod tym względem zajmują przedstawiciele pokolenia X (45-59 lat) - średnio 57 proc. Na trzecim miejscu znaleźli się millenialsi (28-44 lata) - średnio 55 proc. - a czwarte osoby z pokolenia Z (18-27 lat) - średnio 49 proc.
Niemal co 3. osoba jest gotowa dopłacić za polskie rozwiązania technologiczne
Mimo powyższych deklaracji, 35 proc. badanych przyznaje, że faktycznie korzysta z polskiego oprogramowania. W przypadku blisko połowy z tej liczby jest to chat lub komunikator. Nieco ponad 1/4 wskazała platformę do wydarzeń online i webinarów, a po 19 proc. - platformę edukacyjną lub szkoleniową oraz oprogramowanie księgowe. Niecałe 10 proc. wszystkich respondentów używałoby polskiego oprogramowania, gdyby miało taką możliwość, a 44 proc. nie zna pochodzenia wykorzystywanych przez siebie programów. Aż 28 proc. byłoby skłonne zapłacić więcej za program czy usługę ze względu na jego lub jej polskie pochodzenie.
Prawie 30 proc. badanych zdarzyło się korzystać z oprogramowania lub usługi online, myśląc, że to produkt zagraniczny, po czym odkryło, że pochodzą z Polski. Blisko 85 proc. z nich było pozytywnie zaskoczonych, natomiast 7 proc. zareagowało negatywnym zaskoczeniem.
Metodologia badania
Badanie przeprowadzono we wrześniu 2024 r. na reprezentatywnej grupie 1000 osób w wieku od 18 do 65 lat.
Źródło informacji: Rocket Science